maandag 10 februari 2014

rekeningrijden

Rekeningrijden. Eenvoudig gezegd betekent het dat mensen belasting betalen afhankelijk van hoe ver/ waar (vb. drukke punten) / wanneer (bv. spitsmomenten) ze rijden.
Op 17 februari start er voor 2 maand een proefproject in de GEN-zone rond Brussel. Daarna wordt beslist of het al dan niet definitief ingevoerd wordt. 

Sinds vrijdag loopt er een online petitie TEGEN dit systeem. 
Vandaag, 10 februari, staat de teller al op 137.000 handtekeningen. 
Eén ding is alvast duidelijk: velen zitten blijkbaar vlug op hun paard als het over Koning Auto gaat.  

Ik zie er ook wat voordelen in:
  • Betalen op basis van het gebruik in plaats van op het bezit is eerlijker.
  • Het is een extra duwtje in de rug om bij twijfel uiteindelijk toch te kiezen voor je fiets ipv. je auto.
  • (Een deel van) de tol wordt gebruikt om te investeren in openbaar vervoer. Wie zich geen voertuig kan veroorloven of wie wegens het milieu of andere redenen het openbaar vervoer neemt, wordt dan eigenlijk gesponsord door diegenen die zich met hun voertuig op de drukste plaatsen in de drukste momenten begeven.
    Dat vind ik sociaal.
  • Stockholm voerde reeds de tolheffing in. Sindsdien werden daar oa. de volgende resultaten opgetekend:
    -  22% minder wagens per dag
    -  40% minder CO2-uitstoot (!)
    -  40.000 nieuwe openbaar-vervoer-klanten
En ja, ik ben me er ook bewust van...
... dat er mensen zijn die geen andere keus hebben dan iedere dag met de auto naar het werk gaan.
of ... dat een auto die veel rijdt nu ook al meer kost (brandstofprijzen) dan eentje die maar een paar keer per week uit de garage komt. In dat opzicht zou je dat ook al 'eerlijk' kunnen noemen.
of ....

Het kunnen boeiende discussies worden.

Toch tekende ik vandaag voor de petitie VOOR rekeningrijden

Waar kiest u voor? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten