zaterdag 15 augustus 2015

our food this summer

Een bon van 80 euro voor in boekenhandel Theoria. Als dat gene schone cadeau is!
Begin juli zijn we dat gaan spenderen:
  • Vanski koos dit leesboek voor op reis. 
  • De kids blij, maar vooral ongeduldig en nieuwsgierig met hun nieuwe boek van Jip&Janneke - een editie met grote prenten. 
  • En ik kwam buiten met dit. Ik was op het punt gekomen dat ik nieuwe inspiratie nodig had om eten te maken. Ik deed teveel van hetzelfde en we waren het beu. En vooral, ik had geen plezier meer in de keuken. Jah wat moet ik nu weeral maken - zucht - werd een opmerkelijk terugkerend liedje.


    Tot dit boek van Anna  Jones dus in ons leven kwam. Voor mij is dit geen boek, maar een speeltje. Man, ik heb hier al plezier mee beleefd! Zelfde ingrediĆ«nten die ik al in huis had (op een aantal dingen na, bv. potje paprikapoeder, of venkelzaad,...), maar totaal nieuwe combinaties of methodes. Of nieuwe afwerkingen. Soms zo eenvoudig, dat ik op een bepaald moment durfde denken: "Moh, dat ik daar zelf nog niet eerder op kwam." Het is weer leuk om in de keuken te staan. Het is lekker. En het is ook altijd esthetisch mooi - want we eten ook met onze ogen, mensen.

Snelle kokos-currychutney met spinazie,
gember, rode linzen, en zoete aardappel.
De rode linzen zorgen ervoor dat dit een dikke eetsoep is.
Echt, een paradijs aan smaken in uw mond!




Ratatouille met geroosterde paprika,
goudbruin gebakken schijfjes courgette&aubergine,
en een tomaten-uiensausje.
Daarna alles in deze ovenschotel en nog een halfuurke in de oven.
Basilicum niet vergeten voor je serveert. Dat groen is belangrijk voor het oog!
Te combineren met whatever you want. Ik koos toen voor bulgur.
Echt, wij hebben ons bijna overdaan, omdat het zo heerlijk was.
Trouwens, alles in deze schotel is van Stadsboerderij Kortrijk, zo vers en smaakvol zeg. 

Verder maakte ik ook al 
- Walnotenpesto met radicchio en pasta. Handig om in een doosje als lunch mee te nemen!
- Tomatencassoulet met witte bonen en kokos.  
- Zoete, kleverige, tomaten-uienschotel. Ik durf tekenen dat u ook de schotel zult uitlekken.
- Ovengebakken frietjes van koolrabi. Hebben we echt als frietjes opgegeten, met ketchup&mayo.
- Huevos Rancheros: tomatensausje met daarbovenop een ei (geen roerei), met ook weer kruiden ten top. Wij eten dit met pittabroodes en geplette avocado. Dit ipv. een normale broodmaaltijd, mmm...
- Geroosterde feta op heerlijk zoete zomerse tomaten. Ik toon u geen foto omdat ik niet wil dat er kwijl op uw toetsenbord valt.
- ...

MAAR
Wij eten heus ook wel gewoon eens pizza, of frietjes. We hadden hier deze zomer zelfs een eigen frietekotje:

Deze uitbaters drukten ons op het hart dat ze ook kranten, boeken,
petten, laarzen en een tijger verkopen. 


En heel soms gaan we ook gewoon ergens iets gaan smullen. Die dag begin juli, in Komma in de Lucht bijvoorbeeld. Heerlijke namiddag was dat, letterlijk en figuurlijk!



Food, we hebben het iedere dag nodig. Dan kunnen we er evengoed het allerbeste en allermooiste van maken! 

1 opmerking: